Vaisala tuo markkinoille Route Managerin: verkkopohjaisen automaatiotyökalun teiden talvikunnossapidon suunnitteluun

Vaisala Route Manager

15.5.2019

Tänään markkinoille tuotavan Vaisala Route Managerin avulla teiden talvikunnossapidon suunnittelijat voivat varmistaa, että tieverkosta huolehditaan mahdollisimman tehokkaasti.

Vaisala, maailman johtava sään, ympäristön ja teollisuuden mittausratkaisuja tarjoava yritys, tuo tänään markkinoille Vaisala Route Managerin, joka on verkkopohjainen työkalu teiden huoltoreittien optimointiin.  Route Manager vähentää huomattavasti aikaa ja vaivaa, jota kuluu kunnossapitoreittien suunnitteluun sään, tieverkon kulloistenkin  hoitoluokkien ja saatavilla olevien resurssien perusteella.

Tieliikenne, budjettirajoitteet, kuljettajien odotukset ja äärisääilmiöt ovat kaikki lisääntyneet, mikä tekee teiden puhdistamisesta ja turvallisuudesta aiempaa haasteellisempaa talvikunnossapidon huoltajille. Route Managerin avulla tieviranomaiset varmistavat, että heidän tieverkostaan pidetään huolta mahdollisimman tehokkaasti. Verkkopohjainen reittioptimointi vähentää huomattavasti aikaa ja vaivaa, jota kuluu huoltoreittien luomiseen ja päivittämiseen tieverkon hoitoluokat  ja resurssit huomioiden.

Vaisala Route Manager antaa yksityiskohtaisia tietoja tieverkosta ja saatavilla olevista resursseista, kuten varikkojen sijainnista ja ajoneuvon kapasiteetista, minkä ansiosta voidaan tuottaa optimoituja ja risteyskohtaisia reittiohjeita sekä ladata ne suoraan ajoneuvoihin. Vaisala Route Manager vähentää merkittävästi huoltosuunnitelmien optimointiin ja päivittämiseen kuluvaa aikaa automaation ja kehittyneiden algoritmien ansiosta.

Tieverkon priorisoinnilla ja automaatiolla parempiin tuloksiin

Se, mikä reitti kulloinkin kannattaa valita, vaihtelee erilaisten säätilanteiden mukaan. Tästä syystä perinteinen manuaalinen reittisuunnittelu asettaa rajoitteita, sillä se ottaa enimmillään huomioon vain  kaksi erilaista säätapahtumaa. Route Managerilla suunnittelijat voivat luoda rajattoman määrän reittejä, joista kukin perustuu erilaiselle määrälle tarvittavaa materiaalia liukkauden torjuntaan eri huoltoreiteillä ja tarvittavien toimien suhteen. Näin kaikki säätilanteet voidaan ottaa tehokkaasti huomioon reittien suunnittelussa.

”Kun talvikunnossapidon henkilöstö voi huoltaa tieverkkoa mahdollisimman tehokkaasti, he voivat taata lupaamansa palvelutason ja säästää kustannuksia. Route Managerissa yhdistyvät sekä 25-vuotinen kokemuksemme reittioptimointipalvelujen toimittajana että kehittyneet algoritmit, jotka vähentävät huoltoreittien suunnitteluun kuluvaa aikaa ja vaivaa tuntuvasti. Innovoimme näiden ratkaisujen saralla tulevaisuudessakin: tämä on vasta alkua”, kuvaa Markus Melin, digitaalisten ratkaisujen johtaja Vaisalan Sää- ja ympäristöliiketoiminta-alueelta.

Route Managerissa käyttäjät voivat asettaa tieverkon eri osat tärkeysjärjestykseen ja arvottaa niitä eri tavoin. Järjestelmä ottaa nämä arvot sitten huomioon luodessaan uusia reittejä, ja siten verkon tärkeimmät alueet priorisoidaan. Lisäksi Route Managerissa voi nopeasti ja helposti muuttaa saatavilla olevia resursseja, lisätä uusia teitä ja huomioida muita merkittäviä yksityiskohtia, kuten rakennusprojekteja, pysäköityjä autoja tai matalia ylikulkusiltoja. Route Manager huolehtii siitä, että oikea kalusto lähetetään oikeille prioriteettialueille nopeasti ja tehokkaasti.

Vaisalalla on vankka kokemus reittioptimointipalvelujen tuottajana, kuten Transport Infrastructure Irelandin päällikkö Stephen Smyth kertoo: ”Vaisala on kehittänyt paremman tavan suunnitella talvikunnossapitoa ja huoltoreittejä. Tehokkaampia toimenpiteitä vaativien alueiden tunnistaminen ja tarkat resurssivaatimukset niiden toteuttamiseksi ovat auttaneet minua suunnittelemaan tehokkaammin.”

Ajan myötä Route Manager tuo jatkuvia säästöjä ja parannuksia, kun sitä mukautetaan yksittäisiin toimintoihin tehokkuuden varmistamiseksi.

Lue lisätietoja verkkosivuiltamme: vaisala.com/route-manager (englanniksi)

Lisätietoja medialle
Vaisala Media Desk

Vaisala on maailman johtava sään, ympäristön ja teollisuuden mittausratkaisuihin erikoistunut yritys. Yli 80-vuotiseen kokemukseemme pohjaten tarjoamme asiakkaillemme luotettavia mittaratkaisuja ja palveluja paremman päätöksenteon, turvallisuuden ja tehokkuuden tueksi. Vaisalan pääkonttori sijaitsee Suomessa, ja yhtiön palveluksessa on noin 1 850 ammattilaista eri puolilla maailmaa. Yhtiön A-sarjan osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki arvopaperipörssissä. vaisala.fi twitter.com/VaisalaSuomi