Vaisalan langaton hiilidioksidin mittausratkaisu tekee inkubaattorien valvonnasta helpompaa

RFL100 CO2 data logger on incubator

Vaisala
31. toukokuuta 2021

Sää-, ympäristö- ja teollisuusmittausten markkinajohtaja Vaisala tuo markkinoille hiilidioksidin langattoman mittausratkaisun, joka yksinkertaistaa inkubaattorien valvontaa. Helposti asennettava ratkaisu tuo asiakkaille kustannussäästöjä.

Uusi terveysteknologian mittauksiin kehitetty ratkaisu yhdistää Vaisalan GMP251-hiilidioksidimittapään ja Vaisalan langattoman RFL100-dataloggerin. Mittausratkaisu hyödyntää GMP251-mittapään erinomaista vakautta ja tarkkuutta, ja mahdollistaa esimerkiksi soluviljelyssä, geeniterapiassa ja rokotetutkimuksissa käytettävien inkubaattorien hiilidioksidipitoisuuksien prosenttimittaukset.

"Aiemmin inkubaattorien hiilidioksidin mittausratkaisut vaativat paljon tilaa, ja niiden asennus ja ylläpito oli hankalaa – puhumattakaan niistä aiheutuneista kustannuksista", Vaisalan Teollisten mittausten tuotepäällikkö Anniina Uotila sanoo. "Langaton RFL100 CO2 -mittausratkaisu on paljon yksinkertaisempi, ja se soveltuu erinomaisesti tarkasti säädeltyihin GxP-sovelluksiin, mutta on omiaan myös muissa ympäristöissä käytettäviin inkubaattoreihin. Langattomat dataloggerit vähentävät myös kustannuksia, sillä yksittäiseen dataloggeriin ei tarvita erillistä Ethernet-yhteyttä. Lisäksi inkubaattoreita käyttävät asiakkaamme hyötyvät RFL100:n paikallisesta näytöstä, joka esittää hiilidioksiditiedot kätevästi laitekohtaisesti."

Lanseerattu kaksi tuotetta yhdistävä mittausratkaisu mahdollistaa hiilidioksidi-, lämpötila- ja kosteusmittaukset. Hiilidioksimittapään lisäksi RFL100 on yhteensopiva muun muassa Vaisalan TMP115-lämpötilamittapään sekä lämpötilaa ja suhteellista kosteutta mittaavien HMP115- ja HMP110-mittapäiden kanssa.

Erinomainen suorituskyky
Kaikki RFL100-dataloggerit voidaan yhdistää Vaisalan viewLinc-ohjelmistoon valvontaa, hälytyksiä ja raportointia varten. RFL100-sarjan loggerit käyttävät Vaisalan kehittämää langatonta VaiNet-teknologiaa, joka perustuu LoRa®-radiotaajuustekniikkaan. Signaalin kantama on sisätiloissa jopa yli 100 metriä, ja se läpäisee hyvin myös väliseinät ja muut esteet. VaiNet hyödyntää LoRa®-modulaatiota, joka estää WLAN-sovellusten aiheuttamat signaalihäiriöt.​ Tietojen eheyden varmistamiseksi VaiNet salaa tiedot ennen niiden tallentamista viewLincin suojattuun tietokantaan.

Vaisalan RFL100-dataloggerit käyttävät ulkoista virtalähdettä hiilidioksidin mittauksiin, mutta laitteissa on myös varalla litiumakku, joka varmistaa dataloggerin muistin säilymisen myös sähkö- tai verkkokatkoksen aikana.

"Asiakkaat arvostavat langattoman VaiNet-järjestelmän suojausta ja helppoa käyttöönottoa. RFL100:n luotettavan signaalin ja hyvän kantaman ansiosta dataloggerit eivät tarvitse erillistä Ethernet-yhteyttä", Uotila sanoo. "GMP251-mittapäät toimivat erittäin tarkasti laajalla lämpötila-alueella, ja RFL100-dataloggerit tuovat myös mittapäiden kalibrointitiedot viewLinc-valvontajärjestelmään."

Tietojen eheyden ja globaalin vaatimustenmukaisuuden lisäksi Vaisalan palkittu viewLinc-olosuhdevalvontajärjestelmä sisältää helppokäyttöisen ohjelmiston, verkkopohjaisen käytön, reaaliaikaiset tiedot ja etähälytykset.

Vaisalan RFL100-hiilidioksididataloggerien toimitukset alkavat heinäkuussa 2021.

Lisätietoja tiedotusvälineille:
Miia Lahti, viestintäpäällikkö, Teollisten mittausten liiketoiminta-alue, Vaisala
+358 50 555 4420, [email protected]

Vaisala on maailman johtava sää-, ympäristö- ja teollisuusmittausten ratkaisuja tarjoava yritys. 85 vuoden kokemukseensa tukeutuen Vaisala auttaa tekemään havaintoja paremman maailman rakentamiseksi myös avaruuden olosuhteet kestävällä teknologialla, jota on käytössä jopa Marsissa ja vieläkin kauempana. Olemme luotettava kumppani asiakkaille ympäri maailman. Tarjoamme kattavan valikoiman edistyksellisiä havainto- ja mittaustuotteita sekä -palveluita. Vaisalan pääkonttori sijaitsee Suomessa, ja yhtiön palveluksessa on yli 1 900 ammattilaista eri puolilla maailmaa. www.vaisala.com
twitter.com/VaisalaSuomilinkedin.com/vaisala