Historiallinen uudistus Vaisalalla – uusi brändi tähtää ilmastotoimien tukemiseen

Vaisala purpose taking every measure for the planet

29.2.2024

”Meillä on suomalaisena yrityksenä ainutlaatuinen mahdollisuus tukea yritysten ja viranomaisten ilmastotoimia ympäri maailman. Siksi nostimme ilmaston liiketoimintamme näkyvimmälle paikalle: uuden brändimme ja missiomme ytimeen.”
– Vaisalan brändi- ja viestintäjohtaja Nina Eklund.

Pian 90 vuotta täyttävä mittausteknologiaan erikoistunut pörssiyhtiö Vaisala lanseerasi tänään historiansa mittavimman brändiuudistuksen ja päivitetyn mission. Edellisen kerran brändiä uudistettiin yli 15 vuotta sitten, eikä perinteikästä brändiä lähdetty ronkkimaan kevyin perustein:

”Vaisalan työntekijöille positiivisen muutoksen tekeminen maailmaan on jo pitkään ollut suurin työhön merkityksellisyyttä tuova tekijä. Olemme mahdollistaneet ilmaston tilan ymmärtämisen, sekä ajaneet energiasiirtymää ja teollisuuden resurssitehokkuutta laadukkailla mittalaitteilla ja datalla, mutta ulkoapäin katsottuna tarina ei ole ollut riittävän selkeä”, kertoo Vaisalan toimitusjohtaja Kai Öistämö.

”Planeettamme hälyttävä tila vaatii meitä ottamaan entistä vahvemman ja aktiivisemman roolin. Siksi uudistimme brändimme ja sanoitimme olemassaolomme tarkoituksen uudelleen. Uusi missiomme on Taking every measure for the planet, ja se kuvaa hyvin kriittistä rooliamme ilmastotoimien mahdollistajana datan avulla”, Öistämö tiivistää.

Vaisalan viestintä- ja brändijohtaja Nina Eklund kertoo uudistuksen taustalla olleen myös liiketoiminnasta noussut tarve monipuolistaa lähinnä sää- ja ympäristömittauksen laitteisiin keskittynyttä imagoa.

”Tänä päivänä teollisten mittausten liiketoiminnasta tulee yli 40 prosenttia liikevaihdostamme ja kuukausiveloitteiset data- ja ohjelmistopalvelut ovat vahvasti kasvava osa sääpuolen liiketoimintaamme. Uusi brändi tarjoaa meille mahdollisuuden rakentaa monipuolisempi ja modernimpi kuva kaikesta siitä, millä tavoin Vaisala vaikuttaa kestävämmän tulevaisuuden luomiseen”, kertoo Eklund.

Uusi brändi lanseerattiin kansainvälisesti 29.2. ja se näkyy jatkossa yrityksen materiaaleissa ja uusissa tuotteissa.

Lisätietoa medialle
Pääset syventymään Vaisalan uuteen brändiin tuoreella brändivideolla.

Lataa Vaisalan logo täältä, lisää kuvia liitteenä.

Nina Eklund, viestintä- ja brändijohtaja, Vaisala
Puh. +358 40 669 1999

Vaisala on maailman johtava ilmastotoimia mahdollistava mittausteknologiayritys. Älykkäät ratkaisumme auttavat tehostamaan resurssien käyttöä, nopeuttamaan energiasiirtymää sekä huolehtimaan ihmisten ja yhteiskuntien turvallisuudesta ja hyvinvoinnista ympäri maailmaa. Meillä on asiantuntemusta ja innovaatioita lähes 90 vuoden ajalta, ja tiimissämme on yli 2 300 ammattilaista, jotka ovat sitoutuneet työhön planeettamme hyväksi. Vaisalan A-sarjan osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssissä.